دانستنی‌های کودک و نوجوان | انیمیشن‌ها و دنیای شگفت‌انگیز شاهنامه
  • کد مطالب: ۷۳۹۳۲
  • /
  • ۲۶ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱

دانستنی‌های کودک و نوجوان | انیمیشن‌ها و دنیای شگفت‌انگیز شاهنامه

تاکنون آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که شخصیت‌های محبوب انیمیشنی ما از کجا آمده‌اند و چگونه ساخته شده‌اند؟

عاطفه جوینی - تاکنون آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که شخصیت‌های محبوب انیمیشنی ما از کجا آمده‌اند و چگونه ساخته شده‌اند؟ همان ابرقهرمان‌های دوست‌داشتنی که محبوب ما هستند و می‌توانند با قدرتی که دارند از همه در برابر اتفاقات بد محافظت کنند.

این شخصیت‌های ابرقهرمانی، پیش از اینکه سر از دنیای انیمیشن‌ها دربیاورند، در داستان‌های اسطوره‌ای بوده‌اند. در طول تاریخ، هر کشوری برای خودش تعدادی داستان اسطوره‌ای داشته که نسل‌به‌نسل روایت شده و به نسل‌های بعدی رسیده است.

یکی از معروف‌ترین و شگفت‌انگیزترین داستان‌های اسطوره‌ای ایرانیان «شاهنامه» است که پر از شخصیت‌های قهرمان و شجاع است. قهرمان‌های شاهنامه و موجودات افسانه‌ای آن هریک ویژگی‌هایی دارند و کارهای شگفت‌انگیز انجام می‌دهند. مانندِ رستم، اسفندیار، زال، کاوه‌ی آهنگر، دیو سپید، سیمرغ و ... .

امروز می‌خواهیم تعدادی از شخصیت‌های شاهنامه را نام ببریم که برخی شخصیت‌های انیمیشنی انگار ویژگی‌هایشان را از آن‌ها الگو گرفته‌اند.

درست است که ما ایرانی‌ها قهرمان‌های اسطوره‌ای زیادی داریم اما حیف است که کم می‌شناسیمشان و کمتر درباره‌ی آن‌ها می‌دانیم.

 

راپونزل گیسوکمند / رودابه‌ی شاهنامه

انیمیشن گیسوکمند را به‌خاطر دارید؟ «راپونزل» یک شخصیت افسانه‌ای در داستانی قدیمی متعلق به کشور آلمان است. در این داستان جادوگری بدجنس، راپونزل را سال‌ها در قلعه‌ای زندانی کرده است.

موهای راپونزل پس از گذشت سالیان دراز، آن‌قدر بلند می‌شود که به پایین برج می‌رسد. این موهای بلند سبب می‌شود راپونزل بتواند راه نجاتی برای فرار از قلعه پیدا کند.

در شاهنامه‌ی فردوسی نیز، مشابه با این داستان، دختری زیبا به نام «رودابه» وجود دارد که سال‌هاست در قلعه‌ای زندانی شده است. رودابه آن‌قدر موهای بلندی دارد که یک‌ بار آن‌ها را پایین می‌اندازد تا زال را نجات بدهد.

 

شخصیت تور / کاوه‌ی آهنگر

همه‌ی ما شخصیت «تور» را می‌شناسیم و دوستش داریم، ابرقهرمانی که چکش مخصوصی دارد و با آن رعد و برق درست می‌کند. تور همیشه با چکشش به جنگ با آدم‌های بد می‌رود و آن‌ها را شکست می‌دهد.

در شاهنامه، شخصیتی به نام «کاوه‌ی آهنگر» داریم که یک قهرمان بزرگ است. او با وسیله‌ای به‌ نام پتک یا چکش‌ که ساخته‌ی دست خودش است، به جنگ با سربازهای ضحاک می‌رود و مردم شهر را از ظلم و ستم او نجات می‌دهد.

 

مدوسا/ ضحاک ماردوش

مدوسا از شخصیت‌های اسطوره‌ای یونانی‌ است که ظاهر ترسناکی دارد. روی سر او تعداد فراوانی مار وجود دارد و هرکس به چشمانش نگاه کند، به سنگ تبدیل می‌شود.

مدوسا یک شخصیت منفور و ضدقهرمان است. حال اگر اسم «ضحاک ماردوش» را در شاهنامه شنیده باشید، باید بدانید که او دو تا مار روی شانه‌‌هایش دارد و به‌عنوان پادشاه یک سرزمین، به آدم‌های زیادی ستم کرده است.

از نظر شخصیتی، شباهت نزدیکی میان شخصیت ضحاک و مدوسا وجود دارد.

 

مرد آهنی/ اسفندیار رویین‌تن

«مرد آهنی» یکی از ابرقهرمانان معروف انیمیشنی‌ است که ‌هواداران زیادی دارد. مرد آهنی آن‌قدر قوی است که در همه‌ی جنگ‌ها پیروز می‌شود.

در شاهنامه، قهرمانی به نام «اسفندیار» را داریم که در کودکی،سراسر بدنش به‌جز چشم‌هایش ر ویین‌تن شده است و هیچ تیر و شمشیری در آن اثر نمی‌کند.

اسفندیار یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان شاهنامه است که در داستان هفت‌خان، همه‌ی موجودات پلید را شکست می‌دهد.

 

هرکول/ رستم

«هرکول» اسم بزرگ‌ترین پهلوان اسطوره‌ای یونان و رم باستان است که فیلم و انیمیشن‌های زیادی از روی داستان او ساخته شده است. هرکول به قدرت و قوای بدنی‌اش شُهره است زیرا او در کودکی مارهایی خطرناک را خفه کرد.

او با اژدها می‌جنگد و از مردم در برابر ظلم و ستم محافظت می‌کند. در شاهنامه نیز ، «رستم»، این پهلوان قدرتمند و دوست‌داشتنی، وجود دارد که قدرت و ظلم‌ستیزی‌اش زبانزد خاص و عام است.

او به‌ دلیل قدرت بدنی‌اش بسیار شکست‌ناپذیر است. رستم با چند دیو می‌جنگد و آن‌ها را شکست می‌دهد. در هفت‌خان، رستم به جنگ با اژدها می‌رود و آن‌ را نابود می‌کند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.